Vielä kerran fiiliksellä… blogimainonnasta

kolalaku

Blogimainonta taitaa olla niin loppuunsyöty aihe kun olla ja voi. Itse tulen komeasti jälkijunassa, sillä vaikka blogihistoriaa on minulla takana muutamia vuosia, eivät mainostajat ole blogiani löytäneet, enkä minä heitä. Tai no yksi espadrillojen valmistaja taisi liittää tilauskuittiin mahdollisuuden mainosmullealennussulle-linkittämiseen, mutta en minä osannut siihen suhtautua oikein mitenkään. Ilmaista mainosta sen sijaan olen aiemmin jakanut aika surutta: Mayn ostokset ja mieliteot tuotemerkeittäin esiteltyinä ja muuhun yhdisteltyinä, olkaa hyvä.

Kulutin hieman aikaa miettimällä, miksi ylipäätään esittelen asujani ja ostamiani esineitä blogissa. Mikä on tärkeää: se, mistä kyseisiä tavaroita saa ostaa, se, kuka ne on suunnitellut vai se, miten minä niitä käytän? Oman blogini näkökulma taitaa olla itsekkäästi minä itse. Minua ei suunnattomasti häiritse, vaikka kukaan ei koskaan tulisi tietämään, mistä jonkun mustan villajakkuni olen hankkinut ja paljonko siitä maksoin. Tarkoitus on kai lähinnä dokumentoida omia tyylillisiä valintojani ja fiiliksiäni vaatteiden ja asusteiden kautta. Tähän liittyvästi tarkkasilmäiset lienevät huomanneet, että viime aikoina asukuvieni tuotetiedot ovat tippuneet pois. Toisaalta samaan aikaan blogiini on ilmestynyt taas lisää linkkejä – toisia linkkisivulle, toisia postauksiin. Eiväthän ne mistään tyhjästä ole ilmestyneet, itse olen ne sinne lisäillyt. Miksi?

Artikkelin Why Should I Define An Advertising Policy For My Blog? ajatukset helpottivat omieni jäsentämistä. Jostain syystä tuntuu hyvältä julkaista oma linjaukseni, vaikka myönnänkin, että tässä ajatuskyhäelmässä on vielä aika paljon viilattavaa:

  • Muut blogit: Mainoslinkit, maksetut editorialit ja tuote-esittelyt pitää selkeästi merkata. Piilomainonnasta en pidä. Salaa olen myös sitä mieltä, että tuotearviot tuosta noin vaan ilmaiseksi saaduista tuotteista saattavat myös joskus olla kyseenalaisia, oli arvio kriittinen tai ei.
  • Oma blogi: Ensin olin minä, sitten käyttämäni tuotteet eikä päinvastoin. Pyrin ehkä naiivinkin idealistisesti puolueettomuuteen, läpinäkyvyyteen ja siihen, että kirjoitan vain aiheista jotka olen itse “keksinyt”, vaikkakin tuota viimeisintä teesiä on melko vaikea tarkasti määritellä, saati noudattaa. Esimerkiksi vaihtokauppalinkittämistä saatan harkita vain, jos olen itse huomannut tuotteen olemassaolon (vaikka sitten toisen mainoksen kautta) ja sitä itse kokeillut. Itsenäisiä pienyrittäjiä, marginaalimerkkejä ja kestävän kehityksen puolestapuhujia voisin kyllä hyvinkin kuvitella tällä tavalla tukevani.
  • Spontaanit yhteydenotot: lähettäkää vain tuotenäytteitä, mutta hyvin mahdollisesti en tule niitä blogissani ruotimaan – varsinkaan jos en ole tuotetta itse koskaan ennen käyttänyt. Poikkeuksia ovat yllämainittuun löysän seulan ryhmään kuuluvat tahot.
  • Siis hei vitsit kattokaa tää on magee!!!xx” -tyyppiset hehkutukset ilmaislinkeillä höystettynä sallin itselleni, mutta niistä ei pidä tulla blogin tapa. Linkkisivu on oma tarinansa ja vaatinee erityispohdintaa.
  • Jonkinlaisena kokeilevana kannanottona päätän, ettei asukuvissa vastaisuudessakaan tulla tuotetietoja näkemään. Pidätän oikeuden poiketa käytännöstä koska tahansa. En silti ole mikään salaseura, joten vastaan kyllä mielelläni kysymyksiin vaatteiden alkuperästä, mikäli sellaisia esimerkiksi kommenttiosioon ilmestyy.
  • Pidätän oikeuden vaihtaa mielipidettäni ylläoleviin liittyen tarpeen vaatiessa.
  • Kaikissa tapauksissa tulen aina selvästi merkkaamaan kaikki ilmaislahjat, markkinointitempaukset, maksetut linkit ynnä muut sellaiset, jos niitä jostakin syystä blogiini ilmestyy.

Vaikka väitänkin olevani liikkeellä itsekkäin tarkoitusperin, olisi mukava kuulla, millaisia ajatuksia teesini lukijoissa herättävät.  Oletteko joutuneet pohtimaan omaa suhtautumistanne blogimainontaan? Mitä kysymyksiä olette itsellenne esittäneet, ja mihin tulokseen päädyitte?

Advertisements

12 Responses to “Vielä kerran fiiliksellä… blogimainonnasta”


  1. 1 Rose 14/09/2009 at 2:22 pm

    Noo, tätä ei varsinaisesti ole oman blogin kannalta tarvinnut miettiä (ja tuskin tarvitseekaan :). Itse en listaa vaatteideni ostopaikkaa pääosin laiskuudesta johtuen, mutta osittain koska “en halua mainostaa ilmaiseksi”. En itse koskaan kiinnitä juurikaan huomiota ostopaikkoihin muiden blogeissa, joten en odota omienkaan kiinnostavan. Mutta kyllä minäkin kysyttäessä vastaan ihan mielelläni.

    Muiden blogien suhteen olen samoilla linjoilla; kaikenlaisen mainostamisen pitää olla selkeästi eroteltu.

  2. 2 tiiti 14/09/2009 at 5:58 pm

    musta näitä mainosasioita on mielenkiintoista pyöritellä juna-aikatauluista riippumatta.

    mä listaan omat vaatteeni suurinpiirtein aina. omista vaatteistani ajattelen, että mä olen sen itse parhaaksi mahdolliseksi juuri-sellaiseksi valinnut, joten voinen kertoa muillekin, että se on mielestäni hyvä. samoin jos mulla on jotain pahaa sanottavaa ko. vaatteesta. muiden blogeissa olen vaihtelevan ujo/laiska/whatever yleensä kyselemään, jos tuotetietoja ei löydy.

    tämä mun mielestä riippuu tosi paljon myös blogin tyylistä. mun blogin kuvallinen anti on niin selkeästi päivän-asu-suoraan-edestä -tyylistä, että tuntuu jotenkin luontevaltakin luetella ne vaatteet. jos taas osaisin panostaa kuviin enemmän (tai minulla olisi minkäänlaista mielikuvitusta niiden suhteen), tuo saattaisi tuntua enemmänkin päälleliimatulta ja turhalta mainostukselta.

    itsellä se raja menee sellaisissa ostinpa-tänään-vähän-sukkahousuja -postauksissa, joissa paukautetaan ruudulle shoppailureissun kassinsisältö ilman sen kummempia perusteluja tai käyttökokemusta.

  3. 3 Salka 14/09/2009 at 9:01 pm

    Mulla oli jossain vaiheessa sama meiniki kuin Rosella, en ilmaiseksi mainosta, mutta sitten taas käytän hyvin paljon Second Handia sekä itse tehtyjä vaatteita, joita onkin sitten ns. ilo mainostaa.Musta on ihanaa, jos onnistun edes yhdenkin tyypin pään kääntämään ompelu/muodistusharrastuksen pariin :) Nykyään siis pyrin, jos vaan muistan, listaamaan vaatteiden alkuperän. Ja samoista syistä kuin Tiiti, samallahan sitä selviää, jonkun mahdollisesti huonolaatuisenkin vaatteen alkuperä, jos siitä sattuu itse blogitekstissä nillittämään.

    Ja heh, multa vaan yritetään ostaa jotain vanhoja nahkahanskoja, tai sitten tarjota linkinvaihtoa, mitään varteenotettavia tai -ottamattomia lahjuksia ei itselleni ole tarjottukaan. En sitten tiedä, jos joskus tarjottaisiin, sokaistuisinko ja iskisikö hillitön ahneus, “jee mulle pikkubloggarillekin tarjottiin nyt edes tätä mäntysuopaa” :D:D

  4. 4 Boobettes 15/09/2009 at 9:48 am

    Voikun edes puolet bloggaajista pohtis samoja asioita. Jotku ei kyllä mieti yhtään näitä seikkoija ja kirjottelevat ja linkittävät blogiinsa ihan mitä vain..tai toisena ääripäänä suututtaa kyllä ne, jotka lainaavat kuvia, ideoita tai ohjeita toisten sivuilta ja blogeista ilman että niitä alkuperäisiä linkittävät. Omiakin juttuja on raa’alla kädellä kopioitu ilman linkitystä/mainostusta omina keksintöinä. Se kyllä sapettaa enemmän ku voi edes käsittää..

  5. 5 nooruska 15/09/2009 at 10:45 am

    Asiaa ja hyvä linjaus. Mielestäni blogien vahvuus on juuri näyttää miten vaatteita käytetään joka päiväisessä elämässä, itse yhdisteltynä. Muutenhan sitä voi vain katsella vaikka hooämmän nettikauppaa tms. Itse mainitsen vaatteiden merkit yleensä itseäni varten, mutta myös osoittaakseni minkä hintaluokan vaatteita ne ovat ja erityisesti silloin jos olen laatuun pettynyt tai vastaavasti vaate on osoittautunut kelpo hankinnaksi.

    Tässä blogissa on todella kaunis visuaalinen ilme.

  6. 6 May 16/09/2009 at 10:02 am

    Kiitos kaikille kommenteista.

    Rose: Eipä mullekaan kukaan mitään mainossopimuksia ole todellakaan ehdotellut. Mutta tuli vielä mieleen asia, jota unohtui sivuta, eli sellainen tilanne, että pitää jotain huippusuosittua blogia jolla on tuhansia lukijoita, jotka vielä vähän väliä nalkuttavat milloin mistäkin – ehkä silloin voi tulla mieleen että hitsit, voihan tästä hyvästä edes jotain vaivanpalkkaa pyytää, vaikka sitten sponssatuilla linkeillä. Onhan sellaisiakin bloggaajia, joista on pikkuhiljaa tullut pikemminkin muotitoimittajia ja mikäs siinä. Onhan joku Hesarikin väärällään mainoksia, vaikka itse artikkeleita suhtkoht puolueettomina yleensä pidetään [vaikkakin aiheesta “media portinvartijana” voisi kyllä käydä loppumatonta keskustelua ;o)]

    tiiti: Omia linjauksiani miettiessä tuli myös mieleen, että olenkohan minä sellainen freerider joka hyötyy (ja pitää!) siitä, kun muissa blogeissa mainitaan, mistä mitäkin vaatetta saa, mutta ei viitsi itse tehdä samaa. Vähän kuin lapsensa rokottamatta jättävät vanhemmat. Argh.

    Salka: Itse tehtyjä vaatteita en tosiaan huomannut edes ajatella. Toki niitä sopiikin mainostaa. En tiedä sitten, mikä tekee menestyneen merkin mainostamisesta jotenkin epäeettisempää kuin itsenäisen käsityöläisen mainostaminen.

    Boobettes: Kuvien kopiointi onkin kyllä ihan varkautta. Voi kyllä olla, että itsekin olen joskus jostain netistä löytänyt jonkun kuvan ja unohtanut sen lähteen mainita, mutta varsinainen toisen työn omana esittäminen ei tietenkään ole cool. Juttuideoiden kopiointi taas on sen verran monimutkainen juttu (varsinkin kun kuitenkin käytämme suhtkoht uutta mediumia eli blogia jonka kai pitäisi nimenomaan luoda keskusteluyhteyksiä ihmisten välille), että en ota siihen kantaa lainkaan. Mitä nyt itse sanoin että koitan kirjoittaa itse keksimistäni aiheista, mutta viittasin tällä ehkä enemmän tuotepainotteisiin postauksiin kuin esim. nyt vaikka keskusteluun naisen paikasta kotitaloudessa ;o)

    Nooruska: Molemmat – tuotetietojen mainitsemisen ja niiden mainitsemattomuuden – voi näemmä perustella järkeenkäyvästi! Varsinkin tuo laatunäkökohta on hyvä pointti. Blogistaniahan on tavallaan puolueettomien mielipiteiden puskaradio. _puolueettomien_ toivottavasti!

  7. 7 Inna 16/09/2009 at 2:11 pm

    Itse en juurikaan lue mitään “testauksessa”-postauksia, aika järjestelmällisesti hyppelen niistä yli. Itsekään en semmoisia suuremmin tee, hehkuttelen kyllä jonkin verran tuotteita jotka olen itse ajan saatossa hyväksi kokenut. Sekin on minulle ihan sama, saako joku bloggari jotain mainostaessaan jotakin rompetta tai kampetta, se ei ole minulta pois ja voin jättää lukematta sellaiset blogit missä mielestäni mennään yli tuon mainostuksen kanssa. Itse listaan vaatteitteni ostopaikat jos jaksan, aina en siksikään, koska en tosiaan omista joka päivälle eri paitaa ja blogissa näkyy samoja vaatteita eri tavalla yhdistelynä useampaan otteeseen (tiedän senkin ottavan päähän monia).

  8. 8 aini 16/09/2009 at 7:29 pm

    Mä en kyllä tykkää mainonnasta blogeissa oikeastaan yhtään. Tai jos sitä on niin se pitää tuoda esille niin yksiselitteisen selkeästi että siitä ei voi jäädä väärää käsitystä.

    Ja tottakai se on jokaisen bloginpitäjän omasta halusta kiinni mitä haluaa mainostaa ja kuinka paljon (ei siis että kaikille mainoksia tai lahjuksia edes tarjottaisiin- mulle ei kukaan ole yllätys yllätys koskaan mitään tajonnut:D), ei siihen muiden auta sinänsä mitään kritisoida. Mutta täytyy kyllä sanoa että itse en niitä paljon mainostavia blogeja edes lue. Niistä vaan katoaa semmonen aitouden ja vilpittömyyden fiilis ettei niitä tee mieli seurata.

  9. 9 tuuli 16/09/2009 at 9:07 pm

    missä päin maailmaa asut ja miksi? :o kauanko oot asunu siellä?

  10. 10 May 17/09/2009 at 11:35 am

    Inna: Hyvältä tuokin kuulostaa. Onneksi blogeja on niin monenlaisia – yhdestä käydään haukkaamassa uusien nettikauppojen osoitteet, toisessa kiinnostaa enemmänkin bloggaajan persoona ja tekemiset, kolmannessa taas jokin muu.

    Aini: Nyt muuten kun vielä asiaa pohdin, niin oikeastaan pikemminkin sellainen kulutusjuhlan tai shoppailun ihannointi sinänsä alkoi minua jossain vaiheessa ainakin omissa kirjoituksissani ärsyttää. Siis minähän silti tosiaan tykkään shoppailla – varmaan vähemmällä ja/tai edullisemmallakin tulisi oikein hyvin toimeen. Ja humputtelustahan minä kyllä tykkään :o) Ehkä itse menin myös jossain vaiheessa vähän siihen, että “ostanpa taas tuosta uutta näytettävää blogiin”, mikä on aika hullu tapa ajatella, ja ylläolevat ajatukset olivat jonkinlainen (teoreettinen) backlash sitä vastaan. Siinä sivussa tuli sitten koplattua koko hoito blogimainontaan ylipäätään, oli se sitten piilo-, ilmais- tai maksettua sellaista.

    Tuuli: Muutin Luxemburgiin joskus yhdeksän vuotta sitten työn vuoksi. Tykkäsin ja kotiuduin! Nyt asustelemme maaseudulla ja pyöritämme ihan normaalia arjen oravanpyörää – Suomeen en näillä näkymin ole palaamassa.

  11. 11 ainoa 22/09/2009 at 10:52 am

    Lainaamisesta/varastamisesta kannattaa muistaa myös se, että periaatteessahan kaikki on keksitty jo ja se halpamainen varas on saattanut myös ihan oikeasti keksiä tuunausidean/käsityöohjeen/kuvakollaasimuodon ihan itse ja sinä vain satuit keksimään sen samaan aikaan. Kumpi silloin varastikaan ja keneltä? ;)

    Tottakai varastaminen on varastamista ja väärin mutta etenkin ideatasolla liikuttaessa on todella vaikea välillä sanoa kumpi on ensin, muna vai kana vai jokin ihan muu. Itse olen esimerkiksi käyttänyt vuosia muutamia fontteja, jotka ovat juuri nyt pinnalla ja vasta nyt tuotteisiini tutustuva henkilö saattaisi hanakastikin väittää minun halpamaisesti kopioineen fontti-idean vaikkapa city-lehdestä tai teatterimainoksesta vaikka totuus on ihan toisenlainen.

    Ja alleviivaan nyt, että olen ehdottomasti varastelua ja lipevää kopiointia vastaan mutta halusin kuitenkin avata myös muita näkökulmia tähän aiheeseen. Ihan tutkimatta ei kannata hutkia kuitenkaan.

  12. 12 May 22/09/2009 at 11:15 am

    Ainoa: näin on minullekin käynyt monta monituista kertaa. Luulen keksiväni jotain hyvinkin originellia, mutta sitten huomaankin, että muut ovat ehtineet ensin. Tässä näkyy hyvin se, miten olemme kaikki jossain määrin kulttuurimme tuotteita!


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Ota yhteyttä

reallyclean@live.com

Viime päivien eniten klikatut

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 2 other followers

Kalenteri

September 2009
M T W T F S S
« Aug   Oct »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

Shop


%d bloggers like this: